یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

تبليغات گوگل چيست و چگونه به رشد كسب و كارتان كمك مي كند؟

۷۰ بازديد

اگر به تازگي وارد دنياي بازاريابي ديجيتال شده ايد، خوش آمديد. راستي چه چيزي باعث شد اين قدر دير تصميم به استفاده از تبليغات در گوگل بگيريد؟
بازاريابي ديجيتال ميدان جنگ جديدي است كه در آن جنگ برندها (علامت هاي تجاري) برقرار است.
روزهايي كه آگهي هاي بازرگاني تلوزيوني، بيلبوردها و تبليغات (بي كلام) روزنامه ها، موثر ترين راه براي شناخت يك محصول بود ديگر گذشته است.

همه‌ي اين تبليغات در حال حاضر به صورت آنلاين صورت مي گيرد، و اين چيز خوبيست!

تبليغات آنلاين به ما فرصتي داده است تا پيام هاي تبليغاتي را به سمت نقاطي كه تبليغات در آن ها بسيار موثر است هدف گيري كنيم.

تبليغات گوگل در نتايج جستجوي گوگل، شبكه نمايش، يوتيوب، گوگل پلي و ديگر سرويس‌هاي آن، تجربه‌ي فوق‌العاده‌اي از تبليغات هدفمند را ايجاد كرده است كه شما مي توانيد از پتانسيل كامل آن حداكثر استفاده را ببريد.

 

اما ممكن است بپرسيد چرا گوگل؟

گوگل محبوب ترين و قدرتمند ترين موتور جستجو در اين سياره است. در مورد آن فكر كنيد، هنگامي كه شما مجبور به جستجو كردن در وب هستيد، نمي گوييد "دارم توي وب جستجو مي‌كنم" بلكه مي گوييد "دارم گوگل مي‌كنم."

تقريبا بازار جستجو در انحصار گوگل است. به طوري كه از نام آن به عنوان فعل براي عمل مورد نظر جستجو استفاده مي كنيم.

اگر شما در گوگل تبليغات نمي كنيد، فرصتي طلايي براي افزايش آگاهي از برندتان و جذب مشتري را از دست مي دهيد.

هزينه تبليغات در گوگل توسط تبليغ‌كنندگان و به صورت مزايده‌اي تعيين مي‌شود. اما در برخي كلمات كليدي كه رقابت زيادي وجود دارد، هزينه كليك بالا است. (رقابت بالا نشان مي‌دهد كه اين نوع تبليغات واقعا جواب مي دهد!)

بنابراين، براي مشاهده ي موفقيت بالا در دنياي تبليغات گوگل، شما واقعا بايد طرف خودتان (تبليغات گوگل ادز) را بشناسيد.

اين همان چيزيست كه اين مقاله به آن مي پردازد.

 

اصلا تبليغات گوگل چيست؟

ممكن است تا به حال در مورد تبليغات گوگل، بيشتر نام رايج تر قبلي آن، يعني Google AdWords را شنيده باشيد. گوگل در اواسط سال 2018 تصميم به تغيير نام سرويس تبليغاتي خود گرفت و اكنون نام آنGoogle Ads  است.

گوگل ادز يك سرويس آنلاين است كه به شما اجازه مي دهد تا تبليغات خود را كه در موتور جستجوي گوگل يا شبكه نمايش (Display Network) به نمايش بگذاريد.

تبليغات جستجوي گوگل مشابه نتايج جستجوي معمولي گوگل هستند و معمولا قبل از نتايج اصلي ظاهر مي شوند.

اين روش در مقابل بهينه سازي موتور جستجو (SEO) كه در آن بازگشت سرمايه مي تواند تا شش ماه به طول بيانجامد، يك راه عالي براي نتيجه گيري سريع است.
اين به اين معنا نيست كه بگوييم SEO بد است. SEO هنوز هم بخش مهمي از دنياي بازاريابي ديجيتال است. اما اينكه تبليغات گوگل سريعتر نتيجه مي دهد، چيز ديگريست!
در صفحه نتايج جستجوي گوگل، شما مي توانيد بفهميد كه كدام نتايج مربوط به نتايج ارگانيك جستجو هستند و كدام تبليغات گوگل هستند؟ چرا كه تبليغات با يك مربع سبز كوچك كه داخل آن عبارت "آگهي"  نوشته شده است مشخص مي‌شود.

تبليغات بنري گوگل به منظور جلب توجه كاربران و پيوند دادن آنها به يك صفحه يا وب سايت كه در آن امكان جذب مشتري وجود دارد، ايجاد مي‌شوند.

تبليغات بنري هم در سرويس‌هاي خود گوگل و هم از طريق شبكه ي نمايش گسترده  ((Google Display Network نمايش داده مي‌شود. شبكه نمايش گوگل شامل ميليون ها وب سايت است كه موافقت كرده اند تا تبليغات گوگل را در صفحات خود بر اساس رفتارهاي خريد و جستجوي بازديد كنندگان سايت، نمايش دهند.

تبليغات جستجوي گوگل

شبكه‌ي جستجوي گوگل متداول ترين نوع آگهي هاي Google Ads است و از جمله سرويس هاي آن است كه بيشتر با آن در ارتباط است.

تبليغات جستجوي گوگل بر اساس يك مدل پرداخت كليكي روي تبليغات كار مي كند، به اين معني كه تبليغ كنندگان به ازاي هر بار كليك مشتري احتمالي بر روي آگهي خود پول پرداخت مي كنند.

اگر هدف كمپين شما اطلاع رساني باشد، آگهي ها نيز مي توانند به گونه اي تنظيم شوند كه پرداخت به ازاي هر بازخورد صورت گيرد.

مصرف كنندگان كليد واژه اي را در گوگل جستجو مي كنند و پس از آن تبليغات مربوطه بر اساس آنچه كه آنها به دنبال آن مي گشتند، نشان داده مي شود.

آگهي هاي جستجوي گوگل براساس قيمت پيشنهادي شما در مقايسه با رقبا نشان داده مي شود. اما اين همه ي آن چيزي نيست كه در اين فرايند وجود دارد.


گوگل در هنگام تعيين ترتيب (رتبه آگهي‌ها) چندين عامل را در نظر مي گيرد. مبلغ پيشنهادي براي تبليغات كه توسط تبليغ كننده مشخص مي‌شود، مهم است، اما مرتبط بودن آگهي مورد نظر به همراه كيفيت آن نيز نقش مهمي دارد.

كيفيت صفحه ي فرود و مرتبط بودن، عوامل مهمي هستند كه به شما امكان مي دهد در صدر نتايج جستجوي گوگل ظاهر شويد.

مهم است كه اطمينان حاصل كنيد كه شما براي كليك هاي نامرتبط پول نمي دهيد.
خوشبختانه، در گوگل ادز به خوبي مي تواند پيشرفت كمپين‌هاي تبليغاتي خود را دنبال كنيد.

از طريق سيستم گزارش گوگل ادز، مي توانيد ببينيد كه چند نفر آگهي را ديده اند، چند نفر روي آن آگهي كليك كرده اند و چه تعداد از اين كليك ها با استقبال مشتري براي خريد مواجه شده اند.
اين امر به شما كمك مي كند تا بودجه ي بازاريابي خود را به حداكثر برسانيد.

تبليغات در گوگل: رتبه اول را مي‌خواهم! چگونه گوگل مكان تبليغ را تعيين مي كند؟

همانطور كه گفته شد، مبلغ پيشنهادي كه شما به ازاي هر كليك پرداخت مي كنيد در تبليغات گوگل مهم است. درك اين مفهوم، نسبتا ساده است. با توجه به اينكه كليك هاي نامعتبر براي شما سودي ندارد، گوگل اين كليك‌ها را مي‌بايد و هزينه‌اي به ازاي آنها از شما كسر نمي‌كند.

استراتژي هاي قيمت‌گذاري مختلفي در گوگل ادز وجود دارد كه مي توان از آنها براي به حداكثر رساندن بازگشت هزينه ي تبليغات يا هزينه ي كليكي تنظيم كرد. تبليغ كنندگان همچنين مي توانند يك استراتژي قيمت گذاري خودكار را براي به حداكثر رساندن كانورشن ها (تبديل بازديدكنندگان سايت به ليد يا مشتري) تنظيم كنند.

هنگام قيمت گذاري طبق كلمات كليدي، مبالغ پيشنهادي مختلفي روي واژگان متفاوت اعمال مي شود. همه ي اين ها به اينكه چه كلمات كليدي بيشتر ارزش دارند، ختم مي‌شود. واژگان با ارزش تر، پيشنهادات بالاتري را دريافت مي كنند. اين نيز يك مفهوم ساده است.

گوگل داراي ابزاري به نام كيورد پلنر (Google Keyword Planner) است كه پيشنهاداتي را به شما ارائه مي دهد و همچنين به شما مي گويد كه اين واژه چقدر مقرون به صرفه و رقابتي است. اما براي اينكه بتوانيد پيشنهاد قيمت موثرتري داشته باشيد، نياز به استراتژي بيشتري خواهيد داشت.

قوانين خودكار را مي توانيد از طريق داشبورد تبليغات آگهي (Google Ads) خود تنظيم كنيد كه به شما اجازه مي دهد محتواي خود را به طور موثر بهينه سازي كنيد.

 

 

امتياز كيفيت در گوگل ادوردز چيست؟

 

امتياز كيفيت (Quality Score) معياري است كه توسط گوگل جهت تعيين مرتبط بودن و مفيد بودن تبليغ براي كاربر استفاده مي‌شود. موارد تاثيرگذار بر كواليتي اسكور عبارتند از: نرخ كليك يا CTR (نسبت كليك به نمايش تبليغ)، مرتبط بودن كلمات كليدي با تبليغ و تجربه كاربر از صفحه فرود. امتياز كيفيت عددي بين 1 تا 10 است و هر چقدر امتياز كيفيت شما بالاتر باشد بهتر است و باعث بهبود جايگاه تبليغات و كاهش هزينه‌ها مي‌شود.

رتبه تبليغ (Ad position) در گوگل چيست؟

رتبه تبليغ در گوگل به جايگاه تبليغ در صفحه نتايج گوگل اطلاق مي‌شود. اين رتبه بر اساس حداكثر هزينه پيشنهادي براي هر كليك و امتياز كيفيت تعيين مي‌شود. ميانگين رتبه تبليغات نمايش داده شده شما در گوگل ادوردز به صورت Avg Position نمايش داده مي‌شود.

رابطه امتياز كيفيت و CPC:

امتياز كيفيت و CPC از اهميت بسيار زيادي برخوردار هستند؛ چرا كه اين دو معيار، در كنار هم موقعيت تبليغ در نتايج جستجوي گوگل را مشخص مي‌كنند.

شبكه نمايش گوگل يا Google Display Network چيست؟

شبكه نمايش گوگل (Google Display Network) يا به اختصار GDN يك شبكه بسيار بزرگ از سايت‌هايي است كه به گوگل اجازه مي‌دهند، تبليغات افراد را در آن قرار دهد. Display Network به شما كمك مي‌كند به بيش از 90 درصد از كل كاربران اينترنت دسترسي داشته باشيد. هزينه هر كليك در شبكه نمايش معمولا ارزان‌تر از شبكه جستجو است و البته نرخ كليك نيز معمولا كمتر است.

گروه تبليغاتي يا ادگروپ (AdGroup) چيست؟

براي دسته بندي كلمات كليدي، تبليغات و صفحات فرود مي‌توانيد آنها را در كمپين‌ها و ادگروپ‌هاي متفاوت قرار دهيد. در صورتي كه كمپين‌هاي گوگل ادوردز خود را با ساختار قوي ايجاد كنيد، احتمال افزايش كواليتي اسكور كلمات كليدي شما بيشتر خواهد بود. به ياد داشته باشيد كه نبايد تمامي كلمات كليدي خودتان را در يك ادگروپ قرار دهيد. آنها را با توجه به نوع كلمات كليدي، دسته‌بندي محصولات يا خدمات و اهدافي كه در زمينه تبليغات داريد در ادگروپ‌هاي مختلف سازماندهي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.